21. listopad 1996 – Světový den televize

Světový den televize dnes slaví své 25. výročí. V tento den se konalo v roce 1996 první televizní fórum, které vyhlásila Organizace spojených národů (OSN) v New Yorku. K tomuto svátku se každý rok připojují televizní společnosti po celém světě a připomínají si tak důležitou roli televize v naší společnosti a kultuře.

Tento svátek vznikl na počest vynálezce prvního televizoru Johna Logieho Bairda, který jako jeden z prvních na světě vymyslel přenos obrázků po telegrafických drátech. Poprvé k němu došlo v Londýně 26. ledna 1926, kdy Baird veřejně představil přenos živého obrazu, považovaný v té době za vynález století. O dva roky později dokonce vysílal dálkový přenos z Londýna do New Yorku.

V tehdejší Československé republice začala Československá televize vysílat až 1. května roku 1953 zkušební televizní vysílání z Měšťanské Besedy. Ve stejné době také lidé poprvé viděli na obrazovce barevné záběry z mistrovství světa v lyžování. Dnes mají diváci České televize (ČT) možnost vybírat celkem z šesti kanálů. Pořady vznikají ve studiu na Kavčích horách, kde je jich celkem devět. ‚‚ČT v evropském srovnání patří sice k těm menším, ale vůbec si nevede špatně. Tři její kanály: zpravodajský, sportovní a dětský patří mezi první kanály tohoto typu v Evropě,‘‘ řekl generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Většina z nás si v dnešní době nedokáže život bez televize vůbec představit. Průměrně přes tři a půl hodiny denně věnují Češi jejím sledováním. Na druhou stranu všeho moc škodí a celosvětově přibývá dětí, které tráví  všechen volný čas sledováním televize. Televize je dnes součástí téměř každé domácnosti. Díky technologickému vývoji se však lidé spíše dívají na online vysílání na noteboocích. Tento nový módní trend sledovat televizi bez televize jde v Česku již posledních deset let.

Televize nabízí divákům po celém světě výběr prémiových filmů a seriálů, důvěryhodných zpráv, informativních dokumentů, zábavných pořadů a mnoho dalšího. Nadále však hraje důležitou roli v oblasti vzdělávání a snaží se svým obsahem ovlivňovat převážně mladé diváky. Asociace komerčních televizí, která prosazuje zájmy komerčních televizí upozorňuje, že kvalitní obsah může nejen některé diváky inspirovat a rozšířit jejich obzory, ale také je sjednocovat. Jak tomu bylo například na Mistrovství světa ve fotbale, na které se dívalo podle Global WorldIndex až 3,4 miliardy lidí. Jako každý rok se tak bude vysílat po celém světě v televizích i online krátký 30sekundový spot připomínající důležitost televize.

Přidat komentář